NOTKER HOMBURGER

“NUR IN KONSTANZ – Eingeborenenmusik vom westlichen Bodensee

 Chaos CACD8222 (D.2004) CD (limited edition: 1000 copies)

 

Notker Homburger, Stimme/Gitarre/Jug * Thomas Banholzer, Jug/Trompete/Percussion/Stimme * Hermann Bruderhofer, Stimme/Banjo * Bill Flowe, Geige/Concertina/Banjo/Stimme * Norbert Heizmann, Stimme * Johanna Homburger, Geige * Andi Reinhard, Saxophone/Nasenflöte/Kazoo/Percussion/Stimme.  

 

Aufgenommen zwischen 13. und 15. September 2004 in Frauenfeld von Rolf Stauffacher.

 

I gang so gern in d'Dullegass / Oh, Jesses nei! / Tanzliedle / Z'Areneberg am Bodesee (Napoleon Lied) / Des goht niemed ebbes aa! / Sternepolka / Nach Konstanz kummt uff sell Konzil (Imperia Lied) / Der 25. November / Lili Marleen / Bodensee Polkas (Nr. 1 und 2) / Johanna im Saubach / Ii it! / Nur in Konstanz / Wa monsch wie i mi freu.

 

 

 

"Von Willy DeVille als 'fucking great' gelobt, fühlen sich Notty's Jug Serenaders und Notker Homburger NUR IN KONSTANZ richtig wohl, wo 'jedes Fürzle zum Event wird' und die Bodensee-Anrainer dem alten Schwerenöter Louis Napoleon (der sich hier militärisch ausbilden ließ) verdächtig ähnlich sehen. Fröhlicher, gegen Schwaben, Preußen, Schweizer und den Rest der Welt geifernder Volksliedchauvinismus geht mit stimmungsvollem, zum Fingerschnipsen verführenden Jugband-Shuffle einher: 'Musik für jede Gelegenheit'? Sollt' ich nochmal heiraten, ich tät' sie einladen."

(Nikolaus Gatter, Folker! - Das Magazin für Folk, Lied und Weltmusik #2/2007)

 

 

 

“Germany has a long history of regional music delivered in regional voices and idioms. The subtitle of this regional gem translates as 'Indigenous Music From Western Lake Constance' from the German-Swiss border. The opening track with new lyrics from Notker Homburger is done in a jug band style, with the combined talents of Notty's Jug Serenaders. Called I Gang So Gern In D'Dullegass, it lifts the melody of Avalon. Relocating Avalon to a street in Konstanz's Niederburg district, the Tulengasse (the Dullegass of the song title), not only gives an example of how the language here departs from Standard German, it works as a musical witticism too.

Various combinations of musicians appear on the album. The guitar-double violin-voice arrangement of his own waltz Der 25. November, is especially delicious while his solo voice and guitar version of Lili Marleen hits all the right spots. The top price goes to Z'Areneberg Am Bodesee, a ribald account of the exiled Prinz Luis Napoleon (the future Napoleon III) who found sowing his oats wildly a far more desirable prospect than studying, hence the observation that half the population has the same facial characteristics. Long live regional music."  

(Ken Hunt, Folk Roots Magazine #264, 6/2005)